6 min
Użytkowanie samochodu elektrycznego (a w szerszej perspektywie - także innych rodzajów transportu napędzanych energią elektryczną, czyli cały sektor elektromobilności) niesie ze sobą wiele korzyści. Na wszystkich poziomach: mikro (indywidualnego kierowcy), grupowym (społecznym), makro (całej gospodarki). Wszystkie wymienione poziomy przenikają się, zazębiają, są naczyniami połączonymi. Zmiana, postęp, innowacja na jednym poziomie, wywołuje korzystne zmiany na pozostałych poziomach. Ten artykuł ma na celu przedstawienie przeglądu zalet samochodów elektrycznych.
Samochód elektryczny z punktu widzenia konsumenta posiada oczywiste, widoczne gołym okiem, zalety. Przede wszystkim w codziennej eksploatacji wydajemy na niego mniej. Choć do niedawna musielibyśmy w tych rozważaniach oczywiście pominąć samą cenę jego zakupu, na dziś, dzięki dopłatom z programu „ Mój elektryk”, koszty finansowania zakupu (lub użytkowania) wybranych modeli samochodów elektrycznych stają się konkurencyjne w stosunku do samochodów spalinowych.
Zatem pomijając sam zakup - tzw. elektryki mają niższe koszty eksploatacji i konserwacji. Przyczyniają się do tego:
Poza tym samochody elektryczne uzyskują lepsze osiągi. Dysponują efektywniejszym i dużo bardziej dynamiczniejszym przyspieszeniem poprzez momentem obrotowym dostępny w całym zakresie prędkości oraz dają nieporównywalnie większy komfort prowadzenia (brak hałasu) i jednocześnie bezpieczeństwo (lepiej rozłożony i niżej położony środek ciężkości).
Kolejnym przywilejem i korzyścią dla użytkownika samochodu elektrycznego jest możliwość jego ładowania w domu z własnego gniazdka lub ładowarki. A to, poza zwykłym ułatwieniem, daje także możliwość stasowania różnych taryf za prąd (co się łączy bezpośrednio z możliwością pozyskania go w niższej cenie).
Co więcej własny punkt ładowania, to w przypadku wielu właścicieli nieruchomości także możliwość rozbudowy domowej sieci elektrycznej o własną instalację paneli fotowoltaicznych. Pozwala to na pozyskiwanie własnej darmowej zielonej energii (czyli dalsze obniżanie kosztu ładowania), a także na wykorzystanie tej energii w sposób komercyjny (jej udostępnianie i odsprzedaż), poprzez nawiązanie współpracy biznesowej z jednym z operatorów zajmujących się budową i zarządzaniem sieciami punktów ładowania. Każdy kierowca to konsument, a dzięki elektromobilności może stać się także świadomym prosumentem.
Jednak najważniejszą cechą pojazdów elektrycznych jest ich znikoma szkodliwość dla środowiska, nieporównywalnie niższa niż w przypadku samochodów spalinowych. Mogło by skorzystać z tego środowisko, moglibyśmy jednocześnie korzystać z tego my wszyscy, jako części ekosystemu.
Darmowe (lub tańsze) parkingi w miastach, możliwość korzystania z buspasów, umożliwienie wjazdu do stref zeroemisyjności – to są niewątpliwe benefity dla posiadaczy elektryków. Ale są to także przejawy zmiany myślenia miejskich samorządów. Poprzez takie zachęty chcą one promować elektromobilność, a jednocześnie przyczyniać się do poprawy warunków środowiskowych w miastach, jakości powietrza, poziomu hałasu itp.
Źródłem korzyści społecznych są także (lub mogłyby być) firmy. Wprowadzenie do zestawu benefitów pracowniczych abonamentów na samochody elektryczne (zamiast spalinowych) oraz możliwości ich ładowania (płatnego lub bezpłatnego) w miejscu pracy to sygnały lepszego myślenia propracowniczego, prośrodowiskowego oraz lepszego (społecznie) sposobu dystrybucji budżetów pracodawców.
Społeczne korzyści niesie ze sobą rozwój publicznych sieci ładowania. Przyrost liczby samochodów elektrycznych to zwiększona presja na zapewnienie im zasięgów oraz szybkości i łatwości w dostępie do punktów ładowania. Im lepsze pokrycie sieciami ładowania, tym większa skłonność konsumentów do transformacji dotychczasowych indywidualnych modeli przemieszczania się w kierunku elektromobilności. Czyli zeroemisyjności, z której zalet korzystamy wszyscy (sektor transportowy w 2019 r. odpowiadał za aż 34% rocznej emisji CO2 w Polsce i był największy wśród wszystkich sektorów gospodarki). Przeczytaj więcej o tym, dlaczego samochody elektryczne są naprawdę bardziej ekologiczne.
Rewolucja technologiczna, innowacje, zmiany w świadomości społecznej, a co za tym idzie w stylach życia konsumentów wywoływane przez elektromobilność – to wszystko przyczynia się do transformacji całych sektorów gospodarki: