9 min

Plug & Charge od BMW


Wiele wyzwań i barier w procesie transformacji transportu w kierunku elektromobilności jest sukcesywnie przełamywanych. Szybkość i skala zmian jest oczywiście różna. Zależy od tego, na który segment całego sektora elektromobilności patrzymy. Swoje problemy mają dostawcy infrastruktury, energii, producenci, dostawcy oprogramowania, surowców itd. I z ograniczeniami spotykają się także konsumenci końcowi, czyli kierowcy.

Z ich perspektywy problemem jest nadal odpowiednie nasycenie infrastrukturą stacji ładowania, ale także codzienny "user experience" wynikający z bieżącego korzystania z samochodu elektrycznego. Wydaje się, że na tym polu nadeszła ważna i oczekiwana zmiana. Nie jest to zapewne "milowy krok", ale istotne ułatwienie, które poprawi wspomniany konsumencki UX.

Od połowy przyszłego roku możliwe będzie elastyczne ładowanie samochodów elektrycznych bez użycia aplikacji i karty. Firma BMW, jak pierwsza, wprowadza funkcję Plug & Charge. Jest to funkcja umożliwiającą integrację umów na ładowanie zawieranych z różnymi dostawcami. Po uruchomieniu usługi każda Beemka samodzielnie uwierzytelni się na stacjach ładowania za pomocą przechowywanych cyfrowo danych rejestracyjnych.

Ładowanie energii elektrycznej w publicznych punktach bez konieczności korzystania z karty lub aplikacji, automatyczne uwierzytelnienie wymagane do rozpoczęcia procesu ładowania i rozliczenia, automatyczna wymiana danych między pojazdem a stacją ładowania - bezdyskusyjnie to ogromne ułatwienia.Usługa będzie świadczona przez firmę Digital Charging Solutions (DCS). (WIĘCEJ O FIRMIE DCS)

Zapewnia ona dostęp do największej i najszybciej rozwijającej się, w pełni zintegrowanej publicznej sieci ładowania w Europie (obecnie chwali się 245 tys. punktów ładowania na 30 rynkach). DCS oferuje swoje rozwiązania w zakresie rozliczeń w modelu white label, kieruje je do producentów pojazdów (OEM) i operatorów flot. Na dziś, oprócz BMW, DCS współpracuje z MINI, Audi, Simensem, Alphabetem, Hyundaiem, Kią) oraz ich siecią dla klienta końcowego CHARGE NOW. W ramach nowej funkcji Plug&Charge od BMW, możliwy jest także dostęp do sieci ładowania IONITY.

W przeciwieństwie do aktywacji procesu ładowania przez aplikację, dodatkową zaletą systemu jest brak konieczności automatycznego uwierzytelniania pojazdu poprzez połączenie online w punkcie ładowania, co jest szczególnie korzystne w miejscach ze słabym zasięgiem, np. w garażach podziemnych.

Użytkownik Plug&Charge może cyfrowo przechowywać w pojeździe indywidualne dane dostępowe dla kilku aktualnych umów na ładowanie, co daje mu możliwość ładowania z konta BMW, jak i innych dostawców. Od strony dostawcy jedynym warunkiem jest, iż musi on być połączony z ogólnoeuropejską siecią eRoaming-ową firmy Hubject. (WIĘCEJ O FIRMIE HUBJECT)

Oprócz zwykłych konsumentów ta elastyczność ułatwia ładowanie także użytkownikom pojazdów służbowych. Mogą oni korzystać z sieci BMW Charging oraz wygodnie pozyskiwać energię elektryczną od dostawców, z którymi ich pracodawca zawarł odrębną umowę na ładowanie, np. z punktów ładowania na terenie firmy.

W obu przypadkach, aby rozpocząć proces ładowania, po podłączeniu kabla ładującego, klient musi jedynie wybrać i potwierdzić odpowiednią umowę w menu systemu operacyjnego pojazdu. Publiczna prezentacja „Multi Contract Plug&Charge” nastąpiła podczas konferencji Intercharge Network Conference, w Berlinie 12 września.